De kracht van bidden

Gepubliceerd op 18 mei 2024 om 14:06

Een massa meditatie bij Joe Dispenza

 

“Ik bid voor je” Vroeger gingen mijn nekharen overeind staan als iemand dat tegen mij zei. Bidden associeerde ik met kerkelijke repressie, schijnheiligheid en opgedrongen gevoelens van schuld en schaamte. Alles wat met de kerk of godsdienst te maken had vond ik eng en verwerpelijk. Immers oorlogen worden gevochten en misdaden tegen de menselijkheid worden begaan onder het mom van “het geloof”.

 

 “…u bidt er wel om, maar krijgt niets. Wel, dan hebt u het Hem op een verkeerde manier gevraagd. Als u Hem alleen iets voor uw eigen genoegen vraagt, geeft Hij het niet.”

Jakobus 4:3, de Bijbel

 

Eeuwenlang heeft de christelijke kerk van het gebed een smeekbede gemaakt waarbij de zwakke en afhankelijke mens aan de machtige mannelijke God om verlossing van zijn of haar ontberingen vraagt. Alleen deze God kan de mensheid uit haar lijden verlossen. Vraag je het aan de verkeerde God, of nog erger, denk je dat God een vrouw is, gaat het feest niet door. Je hebt het Hem op een verkeerde manier gevraagd en dan geeft Hij het jou dus niet. Hier dondert de kerkelijke repressie waarvan mijn haren recht overeind gaan staan daverend in door.

 

Getriggerd door mijn gevoelens en gedachten, ben ik gaan uitzoeken in verschillende bronnen waar bidden voor staat en wat de kracht van bidden kan zijn.

 

De eeuwenoude oorspronkelijke manier van bidden wordt nog steeds door Tibetaanse monniken beoefend. De monniken bidden om het gevoel op te roepen alsof hun gebed al verhoord is, in plaats van zich machteloos te voelen en een hogere bron om hulp te vragen. Jakobus had dus wel een beetje gelijk. We moeten “Hem” helemaal niets vragen, maar ons richten op ons gevoel terwijl wij ons de gewenste situatie voorstellen. Op dat moment kunnen we geluk en dankbaarheid voelen en kan de gewenste toekomst realiteit worden in het heden.

 

Dr. Joe Dispenza beschrijft in zijn bestseller Becoming supernatural uit 2017 meditatietechnieken die heel erg lijken op het bidden van de Tibetaanse monniken. De meditatietechniek is erop gericht om een toekomstige wens als de huidige realiteit te ervaren. Door deze meditatietechnieken worden emotionele en fysieke processen positief beïnvloed. Letterlijk ontstaan veranderingen in je hersenactiviteit, hormonale huishouding, het functioneren van je zenuwstelsel en zelfs de expressie van je genen. Dispenzao nderbouwt dit allemaal met wetenschappelijk onderzoek. Het effect; het hele lichaam gaat geloven dat wat wij wensen al werkelijkheid is!

Dit lukt alleen als wij tijdens de meditatie ook echt het geluk en de dankbaarheid voelen die wij zouden ervaren als onze wens is uitgekomen. Hiervoor moet je wel eerst het verleden uitschakelen.

Pas als het straatje van het verleden is schoongeveegd kan je openstaan voor de kracht die meditatie kan oproepen om jouw wensen voor de toekomst naar het heden te trekken.

 

Dispenza laat met zijn nieuwe geloof de stadions vollopen. Tienduizenden mensen storten zich in massa meditaties om hun levens te veranderen en hun dromen te verwezenlijken.  De Tibetaanse monniken zullen hier wel wat vreemd van opkijken. Wat eeuwenlang in stilte op het dak van de wereld is beleden is nu een geoliede marketing machine geworden. Het gebed is springlevend. Het heet nu alleen Dispenza’s meditatietechniek en God is nu “ the unified field”.

 

Na het lezen van verschillende boeken over bidden en mediatie kom ik tot een waardevolle en toch ook simpele conclusie.

Als nu iemand tegen mij zegt dat hij of zij voor mij zal bidden geeft mij dat een heel ander gevoel. Het is alsof ik even deelgenoot word gemaakt van het contact dat zo iemand met de hogere krachten heeft. Een soort magische energie, waaraan ik mij even mag laven.

 

Greg Braden beschrijft dit heel mooi in zijn boek “Het verloren gebed”. In de inleiding van dit boek citeert hij Franciscus van Assisi († 1226 na Chr): ‘In ons schuilen mooie en wilde krachten’. Met deze woorden beschreef Franciscus van Assisi de mysterieuze kracht die in eenieder van ons verscholen gaat. Door ”het verloren gebed” kunnen we deze kracht weer aanboren.

Laten we dus gewoon weer gaan bidden. Het verloren Tibetaanse gebed weer omhelzen. Aan “Hem” gaan we helemaal niets meer vragen in welk gebed of welke meditatietechniek dan ook. Wij zijn immers zelf de scheppers van ons eigen geluk.

 

Als wij weten hoe wij met lijden moeten omgaan leidt dat tot wijsheid. De schoonheid van het gebed is gelegen in de kracht die het ons geeft om deze wijsheid te verwerven.

 

Wees gegroet,

Martin

 

p.s.: Hoe gaat het nu met mij: Na twee pillenkuren, die met hobbels zijn verlopen door vervelende maag/darm klachten na de eerste kuur en een longontsteking halverwege de tweede kuur heb ik nu zonder problemen de derder kuur achter de rug. Ik voel mij goed en de tumormarker is weer gezakt naar 41. Voorlopig ga ik door met deze chemopillen om de tumorcellen zo veel mogelijk te onderdrukken. Ik bid natuurlijk voor succes. Jullie ook?

 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Atty
2 jaar geleden

Wat mooi en fijn dat je de innerlijke rust en kracht gevonden hebt. Je bent dan nooit alleen. Wat betreft het bidden....dat doe ik al voor jou vanaf het begin van je ziekte.

Ymkje
2 jaar geleden

Martin, heel fijn dat er weer een pillenkuur achter de rug is en je hersteld bent van de long ontsteking…met een lagere tumormarker :) Jouw verhalen geven altijd iets om na te denken, dank je wel! Alle genoemde mensen, geloofs intenties en richtingen ken ik wel maar ik heb ze niet eerder zo tegen elkaar opgewogen. Mijn idee is dat ieder mens zoekt naar een bron van kracht, hoop en positieve energie in welke vorm dan ook; medemens, muziek, reizen, geloof, kunst en/of yoga/meditiatie. De positiviteit/rust/contemplatie die dat oplevert en je nodig hebt deel je dan weer met anderen. Op die manier kun je anderen en jezelf kracht geven bij tegenslagen in het leven. Denk regelmatig aan hoe het met je gaat en wens en hoop van harte dat het goed met je/jullie gaat!

Irma
10 maanden geleden

Prachtige overdenking ❤️